D Ders Adı: TASAVVUF III
|
Anabilim Dalı: Temel İslam Bilimleri
|
Dönem
|
Teorik
|
Uygulama
|
Toplam
|
Kredisi
|
AKTS
|
Dili
|
Dersin Türü
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
10
|
Türkçe ve Arapça
|
Sosyal
|
Dersin Önkoşulu
|
|
Dersin Koordinatörü
|
Prof. Dr. Ahmet Cahid Haksever
|
e-mail : ahmetcahid@hotmail.com
|
Kurs Asistanı
|
|
Mail :
Web :
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Anlatım, Analiz, Kartılaştırma, Araştırma, Soru-cevap, tartışma
|
Dersin Amacı
|
- Tarihte dinsiz bir toplum bulunmadığı gibi mistik yönü olmayan bir din de bulunmamaktadır. İnsan fıtratının tezahürü niteliğindeki mistik yönün kurumsal bazda yaşadığımız bölge ve yakın coğrafyadaki tarihi sürecini ve sosyo-kültürel alan günümüzde de devam eden etkinliğini incelemektir.
|
Dersin Öğrenme Kazanımları
|
1
|
Din gibi mistik yönün de insan doğasının bir parçası olduğunu tartışır.
|
2
|
Mistik yönün yakın coğrafyamızda ve yaşadığımız topraklarda sosyo kültürel açıdan etkilerini değerlendirir
|
3
|
Hurafelerden, gerçekdışı birtakım değerlendirme ve rivayetlerden uzak bir anlayışla tasavvufi konuları analiz eder.
|
4
|
Mesleki yaşamı boyunca, bu alanda kendilerine yöneltilen sorulara, karşılaştıkları sorunlara, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
5
|
|
|
6
|
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
|
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
|
1. Ahmet Cahid Haksever, Günümüz Tasavvuf Meseleleri (Ders Kitabı)
2. Hasan Kamil Yılmaz, Seçme Metinlerle Tasavvuf Klasikleri (Ders Kitabı)
3. Komisyon, Tasavvuf El Kitabı (Ders Kitabı)
|
|
|
Değerlendirme
|
|
Sayısı
|
(%) Katkı oranı
|
Vize
|
1
|
25
|
Ödev
|
1
|
15
|
Sunum
|
1
|
15
|
Final Sınavı
|
1
|
50
|
Ders Planı
|
Hafta
|
Konular
|
1
|
Dönemlik Ders Planının Sunumu
Zaman Planlama ve Yönetimi
|
2
|
Tarikatların tarihi sürecine dair konular:
Selçuklu ve Osmanlı’da Tarikat-siyaset ilişkisi nasıldır?
|
3
|
Tarikatların tarihi sürecine dair konular:
Osmanlı’nın modernleşme sürecinde devlet-tekke ilişkileri nasıldır?
|
4
|
Tasavvufa yöneltilen eleştiriler:
Selefilik ve tasavvuf ilişkisi: İbn Teymiyye tasavvufa karşı mıydı?
Sûfî müelliflerin eserlerinde hadisleri kullanış şekli hakkında neler söylenebilir?
|
5
|
Tasavvufta iç tenkit geleneği:
Sufilerin içedönük eleştirileri konusunda neler söylenebilir?
|
6
|
Manevi Eğitime dair konular:
Sufilerin, ibadetlere yüklediği manevi anlamlar hakkında neler söylenebilir?
|
7
|
Manevi Eğitime dair konular:
Günümüz insanının tarikatlara yönelme sebepleri hakkında neler söylenebilir?
Tasavvuf günümüz insanının yabancılaşma sorununa bir çözüm sunar mı?
|
8
|
Manevi Eğitime dair konular:
Tasavvufun mistisizm ile benzerlikleri ve farklılıkları hakkında neler söylenebilir?
Meditasyon, yoga vb. pratiklerin tasavvuftaki uygulamalar ile benzerlikleri ve farklılıkları hakkında neler söylenebilir?
|
9
|
Manevi Eğitime dair konular:
Menkıbelerin tenkit ve değerlendirilmesinde nasıl bir yol izlenebilir?
Kerametvari menkıbelere ilgi neden kaynaklanır?
|
10
|
Tasavvufi Kavramlar ve Deyimler
İlm-i ledünn ne demektir?
İşârî tefsir ne demektir?
Kur’an ve Sünnetin işârî/tasavvufî yorumu hakkında neler söylenebilir?
|
11
|
Tasavvufi Kavramlar ve Deyimler
Tasavvufta aşk ve muhabbete yüklenen anlam nedir?
Fakr ne demektir?
Cem ve fark ne demektir?
Tevekkül ve rıza ne demektir?
İbnü’l-Vakt ne demektir?
|
12
|
Tasavvufi Kavramlar ve Deyimler
İcâzet ve silsile ne demektir?
Tarikata girişte uygulanan “tevbe almak/el almak” ritüelinin mahiyeti nedir?
“Dört kapı kırk makam” ne demektir?
Fıkıhsız bir tasavvuf insanı zındıklığa, tasavvufsuz bir fıkıh insanı fasıklığa götürür” sözünün anlamı nedir?
|
13
|
“Tasavvufi Kavramlar ve Deyimler
“Mürid aslında muraddır” deyimiyle ne kastedilmektedir?
“Şeyhin hikmetinden sual olunmaz” deyimiyle ne kastedilmektedir?
“Şeyh uçmaz, mürit uçurur” deyimiyle ne kastedilmektedir?
“Tayy-i zaman, tayy-i mekân” ne demektir?
“Leyla Leyla derken Mevla’yı buldum” deyimiyle ne kastedilmektedir?
“Edeb yâ Hû” deyimiyle ne kastedilmektedir?
“Tekkeyi bekleyen çorbayı içer” deyimiyle ne kastedilmektedir?
|
14
|
Değerlendirme ve Sonuç
|
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
|
|
|
Etkinlik
|
SAYISI
|
Süresi [Saat]
|
Toplam
İş Yükü [Saat]
|
Teorik Dersler
|
16
|
3
|
48
|
Uygulamalı Dersler
|
|
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
4
|
64
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Projeler
|
|
|
|
Arazi Çalışmaları
|
|
|
|
Arasınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Diğer
|
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
1
|
30
|
30
|
Toplam İş Yükü
|
|
|
182
|
Toplam İş Yükü / 30 saat
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|