Ders Adı: FIKIH USÛLÜ
|
Anabilim Dalı: Temel İslam Bilimleri
|
Dönem
|
Teorik
|
Uygulama
|
Toplam
|
Kredisi
|
AKTS
|
Dili
|
Dersin Türü
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
10
|
Türkçe ve Arapça
|
Sosyal
|
Dersin Önkoşulu
|
|
Dersin Koordinatörü
|
Prof. Dr. Abdurrahman Candan
|
e-mail : abdurrahmancandan5@hotmail.com
|
Kurs Asistanı
|
|
Mail :
Web :
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Anlatım, Analiz, Kartılaştırma, Araştırma, Soru-cevap, tartışma
|
Dersin Amacı
|
- İslam Hukuk Usulü dersinin tarifi, konusu ve gayesini
öğretmek,
- Temel fıkıh usulü problemlerini tanıtmak,
- Mezheplerin usulün temel konularıyla ilgili yaklaşımlarını öğretmek.
- Öğrencilerin usûlî bir çerçevede bakış açısı kazanmalarına yardımcı olmak.
- Tarihte ve günümüzde belli başlı usûl mektepleri hakkında
temel bilgiler vermek ve farklı dini yaklaşımların nedenlerini tespit
etmek.
|
Dersin Öğrenme Kazanımları
|
1
|
Fıkıh Usûlünün Tarihini Önemini Öğrenir.
|
2
|
Fıkıh Usûlünün Kaynakları Hakkında Yeteri Oranda Bilgi Edinir.
|
3
|
Usûlî Ekolleri ve bu ilmin klasik kaynaklarını bilir.
|
4
|
Klasik metinleri okuma becerisi kazanır.
|
5
|
Fıkıh ilminin gerekçelerini ve kaynaklarını öğrenir.
|
|
6
|
Farklı ekol ve yaklaşımların usûl ve esaslarını öğrenir.
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
|
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
|
1. Abdulkerim Zeydan, Usûlu’l-Fıkıh (Ders Kitabı)
2. Zekiyuddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (Yardımcı Kitap)
3. Muhammed Ebu Zehra, İslam Hukuk Metodolojisi (Yardımcı Kitap)
|
|
|
Değerlendirme
|
|
Sayısı
|
(%) Katkı oranı
|
Vize
|
1
|
25
|
Ödev
|
1
|
15
|
Sunum
|
1
|
15
|
Final Sınavı
|
1
|
50
|
Ders Planı
|
Hafta
|
Konular
|
1
|
Fıkıh usulünün tanımı, tarihsel gelişimi, gayesi
|
2
|
Hüküm teorisi, tanımı ve bölümleri, teklifi hükümler
|
3
|
Farz ve vacip konuları ve fıkıh mezheplerine göre değerlendirme şekilleri
|
4
|
Mendup, mekruh ve haram konuları
|
5
|
Mubah, azimet ve ruhsat konuları
|
6
|
Vaz’i hükümler, sebep, şart, mani, sıhhat-butlan konuları
|
7
|
Hakim, mahkum fih (Hükme konu olan fiiller), mahkum aleyh (Hükmün muhatabı/mükellef), konuları.
|
8
|
Ehliyet ve ehliyet engelleri ve bölümleri: a) Semavi Engeller
|
9
|
b)Edinilmiş Engeller
|
10
|
Şer’i hükümlerin delilleri, ittifak edilenler, ihtilaf edilenler
|
11
|
Kitap (Kur’an-ı Kerim), özellikleri, cem’i, i’cazı, hükümlere delaleti, hükümleri açıklayış yöntemi, şekilleri
|
12
|
Sünnet, çeşitleri, delil olma değeri, Hanefi fakihler ve cumhur arasındaki değerlendirme farklılıkları
|
13
|
İcma, şartları, dayanağı, gerçekleşme imkanı, örneklerin değerlendirilmesi
|
14
|
Kıyas, tıyasın hüccet olma değeri, örnekleri, rükünleri, şartları, illetin şartları, illeti belirleme yöntemleri,
|
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
|
|
|
Etkinlik
|
SAYISI
|
Süresi [Saat]
|
Toplam
İş Yükü [Saat]
|
Teorik Dersler
|
16
|
3
|
48
|
Uygulamalı Dersler
|
|
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
4
|
64
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Projeler
|
|
|
|
Arazi Çalışmaları
|
|
|
|
Arasınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Diğer
|
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
1
|
30
|
30
|
Toplam İş Yükü
|
|
|
182
|
Toplam İş Yükü / 30 saat
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|