D Ders Adı: TASAVVUF II
|
Anabilim Dalı: Temel İslam Bilimleri
|
Dönem
|
Teorik
|
Uygulama
|
Toplam
|
Kredisi
|
AKTS
|
Dili
|
Dersin Türü
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
10
|
Türkçe ve Arapça
|
Sosyal
|
Dersin Önkoşulu
|
|
Dersin Koordinatörü
|
Prof. Dr. Ahmet Cahid Haksever
|
e-mail : ahmetcahid@hotmail.com
|
Kurs Asistanı
|
|
Mail :
Web :
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Anlatım, Analiz, Kartılaştırma, Araştırma, Soru-cevap, tartışma
|
Dersin Amacı
|
- Mistik yön, insanoğlunun tarihi boyunca suistimale ve sömürüye açık olmuştur. Hurafelere ve bu tür suistimallere karşı doğru bilgilendirme, birey kadar toplumun da sağlıklı temeller üzerinde oturması açısından önemlidir. Lisans öğrencilerinin, güncel ve iş yaşamında karşılaşabilecekleri tasavvufa dair soru ve sorunları tartışıp yorumlarda bulunabilme dersin temel amacını oluşturmaktadır.
|
Dersin Öğrenme Kazanımları
|
1
|
Tasavvufî müesseselerin genelde Müslüman toplumların, özelde Anadolu’nun dini, siyasî ve kültürel hayatında oynadığı rolü değerlendirebilir.
|
2
|
Hurafelerden ve gerçekdışı birtakım değerlendirme ve rivayetlerden uzak bir anlayışla tasavvufi konuları analiz eder.
|
3
|
Mesleki yaşamı boyunca, bu alanda kendilerine yöneltilen sorulara, karşılaştıkları sorunlara, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
4
|
4. Toplumda sıkça karşılaşılan, kimi zaman anlamından farklı değerlendirilebilen kavram ve deyimleri anlayıp tartışır.
|
5
|
Günümüz toplumunda etkinliğini sürdüren tarikatların tarihi süreçlerini, geleneklerini, doktrin yapılarını tanır.
|
|
6
|
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
|
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
|
1. Ahmet Cahid Haksever, Günümüz Tasavvuf Meseleleri (Ders Kitabı)
2. Hasan Kamil Yılmaz, Seçme Metinlerle Tasavvuf Klasikleri (Ders Kitabı)
|
|
|
Değerlendirme
|
|
Sayısı
|
(%) Katkı oranı
|
Vize
|
1
|
25
|
Ödev
|
1
|
15
|
Sunum
|
1
|
15
|
Final Sınavı
|
1
|
50
|
Ders Planı
|
Hafta
|
Konular
|
1
|
Fenâ ve bekâ ne demektir?
Vecd ve cezbe nedir? Aralarındaki farklar nelerdir?
Telvin ve temkin ne demektir?
|
2
|
Vahdet-i vücûd ne demektir? Vahdet-i şühûddan farkı nedir?
|
3
|
Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir?
Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır?
|
4
|
Kur’an’da Rüya
Hadislerde Rüya
Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir?
|
5
|
Kerâmet ne demektir?
Toplumda yaygın olan ve yanlış anlamda kullanılabilen bazı tasavvufi deyimler.
Hallâc-ı Mansur Neden ene’l-Hakk demiştir?
|
6
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Mevlevilik
|
7
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Halvetilik
|
8
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Safevilik
|
9
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Alevilik-Bektaşilik
|
10
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Ticanilik
|
11
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Rifailik, Kadirilik
|
12
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Bayramilik
|
13
|
Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri, usûl ve esasları
Nakşbendîlik
|
14
|
Değerlendirme ve Sonuç
|
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
|
|
|
Etkinlik
|
SAYISI
|
Süresi [Saat]
|
Toplam
İş Yükü [Saat]
|
Teorik Dersler
|
16
|
3
|
48
|
Uygulamalı Dersler
|
|
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
4
|
64
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Projeler
|
|
|
|
Arazi Çalışmaları
|
|
|
|
Arasınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Diğer
|
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
1
|
30
|
30
|
Toplam İş Yükü
|
|
|
182
|
Toplam İş Yükü / 30 saat
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|