D Ders Adı: FIKIH USÛLÜ
|
Anabilim Dalı: Temel İslam Bilimleri
|
Dönem
|
Teorik
|
Uygulama
|
Toplam
|
Kredisi
|
AKTS
|
Dili
|
Dersin Türü
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
10
|
Türkçe ve Arapça
|
Sosyal
|
Dersin Önkoşulu
|
YOK
|
Dersin Koordinatörü
|
Prof. Dr. Abdurrahman Candan
|
e-mail : abdurrahmancandan5@hotmail.com
|
Kurs Asistanı
|
|
Mail :
Web :
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Anlatım, Analiz, Kartılaştırma, Araştırma, Soru-cevap, tartışma
|
Dersin Amacı
|
- İslam Hukuk Usulü dersinin tarifi, konusu ve gayesini
öğretmek,
- Temel fıkıh usulü problemlerini tanıtmak,
- Mezheplerin usulün temel konularıyla ilgili yaklaşımlarını öğretmek.
- Öğrencilerin usûlî bir çerçevede bakış açısı kazanmalarına yardımcı olmak.
- Tarihte ve günümüzde belli başlı usûl mektepleri hakkında
temel bilgiler vermek ve farklı dini yaklaşımların nedenlerini tespit
etmek.
|
Dersin Öğrenme Kazanımları
|
1
|
1- Fıkıh usulü hususunda bilgili olmak,
|
2
|
2-Fıkıh Usulu temel kaynaklarının temel özelliklerini tanımış olmak,
|
3
|
3-Yanlış tefsir sapmalarından korunmuş olmak,.
|
5
|
5- Fıkıh Usulu Kaynakları huşunda eleştirel bir bakış açısını kazanmış olmak
|
|
6
|
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
|
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
|
1-Abdulkerim Zeydanel-Veciz
|
|
|
Değerlendirme
|
|
Sayısı
|
(%) Katkı oranı
|
Vize
|
1
|
25
|
Ödev
|
1
|
15
|
Sunum
|
1
|
15
|
Final Sınavı
|
1
|
50
|
Ders Planı
|
Hafta
|
Konular
|
1
|
İstihsan, İstihsanın Anlam Alanı, Çeşitleri, Dayanağı
|
2
|
Maslahat, Maslahatın Çeşitleri, Maslahat Konusunda Farklı Yaklaşımlar, Maslahat Esaslı İçtihat
|
3
|
Sedd-İ Zeria, Tanımı, Çeşitleri, Fakihlerin Değerlendirmeleri, Sedd-İ Zeria-Maslahat İlişkisi
|
4
|
Örf, Kısımları, Örfün Hüccet Olma Değeri, Kabul Şartları
|
5
|
Sahabi Kavli, Kabul Şartları, Delil Olma Değeri, Fakihlerin Değerlendirmeleri
|
6
|
Şer-u Men Kablena, Bölümleri, Fakihlerin Yaklaşımları
|
7
|
İstishab, Bölümleri, Temel Yaklaşım Şekilleri
|
8
|
Lafızlar ve İstinbat Yöntemleri; Sözlü Usûli Kaideler
|
9
|
Lafız Mana İlişkisi, Has, Tanımı, Fakihlerin Yaklaşımları, Mutlak ve Muakeyyet, Fukahanın Farklı Yaklaşımları
|
10
|
Emir ve Nehiy Konuları Fakihlerin Yaklaşımları ve İlgili Konular
|
11
|
Amm, Müştrek Konuları, Konu İle İlgili Farklı Yaklaşımlar ve Örnekler
|
12
|
Anlam İtibariyle Konular, Hakikat-Mecaz, Karih-Kinaye, Lafzın Manaya Delaleti, İbaretü’n-Nas, İşaretü’n-Nas, Delaletü’n-Nas, İktidaü’n-Nas
|
13
|
Delaleti Açık Lafızlar; Zahir, Nas, Müfesser, Muhkem; Manası Açık Olmayan Lafızlar, Hafi, Müşkil, Mücmel, Müteşabih
|
14
|
Mefhümu’l-Muhalefe, Makâsidü’ş-Şeria, Taaruzü’l-Edille, Nesh, İçtihat, Taklit Kavramları Konuyla İlgili Yaklaşımlar.
|
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
|
|
|
Etkinlik
|
SAYISI
|
Süresi [Saat]
|
Toplam
İş Yükü [Saat]
|
Teorik Dersler
|
16
|
3
|
48
|
Uygulamalı Dersler
|
|
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
4
|
64
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Projeler
|
|
|
|
Arazi Çalışmaları
|
|
|
|
Arasınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Diğer
|
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
1
|
30
|
30
|
Toplam İş Yükü
|
|
|
182
|
Toplam İş Yükü / 30 saat
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|